ROBERT KAJZER

ZBUDUJ ZYSKOWNĄ FIRMĘ PRODUKCYJNĄ

Poznaj zakulisowe strategie i sekrety stosowane przez najskuteczniejsze firmy produkcyjne na świecie.

 

Są to potężne taktyki, które wdrażałem w firmach w wielu branżach… i mogą one działać również dla Ciebie.

Jak zostać liderem w branży?

Jedną z bardziej skutecznych metod zarządzania w logistyce jest benchmarking. Benchmarking pozwala odpowiedzieć na pytanie: co robimy źle i dlaczego nadal nie jesteśmy liderem na rynku w danej dziedzinie.

W życiu osobistym, jeśli chcesz osiągnąć jaki cel możesz to zrobić na wiele sposobów. Najłatwiejszym i najszybszym z nich jest jednak znalezienie osoby, która już ten cel osiągnęła i wykonać te same kroki co ta osoba. Nie warto wyważać na nowo otwartych już przez kogoś innego drzwi.

Na tym właśnie w skrócie polega benchmarking. Porównujesz daną sferę działalności z liderem w danej dziedzinie. Wskutek porównania widzisz wyraźnie, co musisz poprawić, aby dorównać bądź wręcz przewyższyć lidera.

Zalety benchmarkingu

Benchmarking jest bardzo skutecznym narzędziem z kilku względów. Po pierwsze leży u podstaw ciągłego rozwoju. Proces porównywania tak naprawdę nigdy się nie kończy. Powinien cały czas trwać, niezależnie od tego jak dobry jesteś. Pamiętaj, że cały czas musisz dążyć do perfekcji. Perfekcji nigdy nie osiągniesz, ale musisz do niej dążyć, aby z każdym dniem być coraz lepszym. Nigdy nie osiągniesz takiego stanu, którego nie dałoby się poprawić. Zawsze na rynku znajdzie się ktoś lepszy od twojej firmy pod jakimś względem, z której będziesz mógł czerpać inspirację do poprawy.

Wzorce do porównania możesz czerpać z wielu miejsc. To nie będą tylko twoi konkurenci. To mogą być również firmy z całkiem innych branż, czy też organizacje nienastawione na zysk. Benchmarking cały czas pobudza do myślenia i kreatywności. Wskutek porównywania z innymi zaczniesz zastanawiać się co zrobić, aby zniwelować różnice czy prześcignąć w danej sferze obiekt porównania. Bardzo szybko w twojej organizacji pojawią się nowe pomysły, które drastycznie podniosą poziom funkcjonowania twojej organizacji.

Punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy jest jednak odpowiedź na dwa zasadnicze pytania:

  • Gdzie jesteśmy?
  • Dokąd zmierzamy?

Kto jest liderem?

W pierwszej kolejności musisz ustalić z czym/kim chcesz się porównywać. Musi to być bardzo dokładnie określone.

Konkurencja

Najczęściej firmy stosujące benchmarking porównują się do swojej konkurencji. Należy bardzo dokładnie zdefiniować obszar porównania. Im będzie on bardziej szczegółowy, tym lepsze efekty przyniosą poczynione obserwacje w ramach benchmarkingu. Jeżeli twoja konkurencja potrafi wyprodukować dany wyrób gotowy przy podobnych kosztach o 30% szybciej niż twoja firma to jest dobry cel, który możesz obrać w ramach benchmarkingu.

Najlepszy

Nie musisz ograniczać się tylko do swoich konkurentów. Równie dobrze możesz porównywać się z liderami, mistrzami w danej dziedzinie, niezależnie od branży funkcjonowania. Dużo wartościowych obserwacji możesz poczynić nawet w przypadku porównań z firmami z całkiem odmiennych branż, które na pierwszy rzut oka nie mają wiele wspólnego z branżą, w której aktualnie działasz.

Jeżeli działasz np. w branży automotive, możesz np. porównać swój proces wprowadzania produktów do lidera z branży IT. Na pierwszy rzut oka tego typu porównania nie mają sensu. Uwierz mi jednak, że są bardzo przydatne i wygenerują ci wiele innowacyjnych pomysłów na rozwój firmy.

Idealny stan

Możesz oczywiście porównywać się do idealnego stanu. Określ czym dla ciebie jest idealny stan. Stwórz listę cech idealnej sytuacji w danym procesie. Im dłuższa taka lista, tym lepiej bo precyzyjniej określa bazę do porównania. Następnie porównaj z nią aktualny stan tego procesu w twojej firmie. Skupiając się tylko i wyłącznie na samym procesie, odpowiedz sobie na pytanie, które elementy w największym stopniu odbiegają od przyjętej podstawy porównania.

Diabeł tkwi w szczegółach

Co możesz zrobić, aby w jak największym stopniu zbliżyć się do ideału?

Co jest takiego w idealnym procesie , co wyróżnia go spośród innych rozwiązań i robi wielką różnicę, do której innej firmy nie potrafią się zbliżyć?

Staraj się zauważyć jak najwięcej powiązań przyczynowo – skutkowych. Często jest tak, że największą wartość i ten błysk, który decyduje o świetności jest ukryty głęboko pod ziemią i bardzo trudno go dostrzec.

Jak więc widzisz, jest sporo możliwości ustalenia swojego punktu referencyjnego, odniesienia, do którego możesz porównać poszczególne obszary funkcjonowania firmy. Dużo trudniejszą kwestią jest prawidłowa ocena aktualnej sytuacji, w jakiej znajduje się dany obszar w twojej firmie. Aby ocena nie była zbyt mocno subiektywna, musi być w pewien sposób ustandaryzowana. Najłatwiej zrobić to poprzez dobór odpowiednich mierników oceny funkcjonowania firmy. Dzięki temu konkretny wynik będzie w odpowiedni sposób zinterpretowany. Drugą bardzo ważną kwestią jest konieczność zrozumienia procesów i ich skomplikowanej sieci powiązań w całej firmie. Procesy biznesowe nie funkcjonują w próżni. Są powiązane z innymi, od których zależą i na które wpływają. To wszystko powoduje dużą złożoność problemu w momencie, gdy chcemy ocenić aktualne funkcjonowanie danego procesu. Częstym zjawiskiem jest fakt, że słabość danego procesu wynika ze słabości kilku innych, które na niego wpływają.

Ta z pozoru łatwa i banalna technika jaką jest benchmarking nagle okazuje się czymś złożonym i skomplikowanym. Dlatego tak wiele firm trzyma się od niej z daleka. Robią jednak duży błąd. Jest to potężna technika, która zmusza do nauczenia się powiązań przyczynowo- skutkowych procesów zachodzących w firmie. Kierownictwo w firmie bardzo szybko uczy jak dane procesy wpływają na resztę, co w bardzo krótkim czasie prowadzi do podejmowania bardziej racjonalnych decyzji zarządczych.

Tak, benchmarking wymaga sporej ilość pracy i dlatego nie jest to technika dla każdego. Jeżeli jednak chcesz być liderem na rynku to musisz opanować do perfekcji tą technikę i skutecznie wykorzystywać ją na co dzień w swojej pracy.

ROBERT KAJZER

Pomaga firmom produkcyjnym podwoić produkcję i drastycznie zwiększyć zyski poprzez wdrożenie nowatorskich technik i metod planowania produkcji i optymalizacji procesów biznesowych.

Autor książki “Planowanie produkcji w praktyce” .

Potrzebujesz pomocy? Napisz tutaj.